Dari Anas bin Malik r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesiapa yang ingin supaya dimudahkan (Allah) rezekinya atau dipanjangkan (Allah) umurnya, maka hendaklah dia memperhubungkan silaturrahim (hubungan kasih sayang).”

Iklan

Thursday, June 16, 2011

Episod memasak lagi dan cerita rumah



Petang tadi saye call mak..'mak,nak masak sayur bendi ade petua pape x?..kot-kot la kene rendam dulu ke,atau letak pape ke nak bagi kurang lendir..'..Mak jawab takde petua pape,cume after masak jangan simpan lauk bendi lame2,sebab bendi tu sendiri dah berair,berlendir,biar lame2 dengan udara lembab lagi cepatlah sayur tu basi...thank you mak..muah..harini memang saye teringin nak makan sayur bendi.

Balik dari ofis,masak nasi,potong sayur..srengggggg,srennggggg....siap.Sangat sedap (masuk bakul angkat sendiri)..dan PEDAS..Baru saye tau beza cili padi beli kat Jusco dengan cili padi beli kat kedai YOS..




Back to childhood...mase zaman kanak-kanak saye sangat suke lauk sardin goreng tepung,makan dengan nasi bubuh kicap,panas2...Asal usul lauk ni muncul mase zaman kanak-kanak,saye n kakak suke main kat rumah kawan dia,kak As dari pagi sampai petang.So 1 hari ni mak kak As goreng lauk sardin goreng tepung untuk kiteorang makan lauk tengahari..sangat sedap.Memang lekat kat otak sedapnye sardin goreng tepung ni.Pakai tepung gandum tau,jangan ngade2 nak pakai tepung kentucky la,tepung jagung la,tepung goreng pisangla konon2 nak bagi rangup,takde maknenye..susu tepung pun tak payah ngade2 nak letak.








Sekian cerita masak-memasak.....sekarang saye nak cerita balik kampung haritu..ape yang saye dapat..


1) Beli keronsang dengan mak..tak hengat dunia.Kalau tengok gambar kat bawah tu,keronsang yang paling panjang tu mak punye..yang kecik2 tu semua saye punye.Kalau bab-bab glamour,mak selalu nak menang.





2) Update progress rumah..nak dekat sebulan mak n abah renovate rumah...






Alhamdulillah tunggu punye tunggu rumah dah nak siap renovate..kipas je yang saye tak berape berkenan.dah boleh buat kenduri kawen pasni.Opppss...terkantoi sudah..kwang,kwang..

No comments:

Post a Comment