Dari Anas bin Malik r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesiapa yang ingin supaya dimudahkan (Allah) rezekinya atau dipanjangkan (Allah) umurnya, maka hendaklah dia memperhubungkan silaturrahim (hubungan kasih sayang).”

Iklan

Saturday, June 25, 2011

Sesungguhnye sangat senang masak lauk kurma


Hari ke-6 ganti puase..Percaya la cakap saya bahawa sesungguhnya kalau nak masak lauk kurma tersangat la senang...Dulu tengok mak masak macam susah je..padehal bile buat sendiri kejap je dah siap.Yang penting kene ade rempah 4 sekawan (bunga lawang,bunga cengkih,buah pelaga,kayu manis)..dan serbuk kurma.Kali ni saya masak portion 3 orang.




Bahan-bahan:
-ayam 4 ketul
-4 biji bawang merah kecil
-3 biji bawang putih
-sebiji bawang besar
-halia (half ibu jari)
-2 biji kentang
-1/3 carrot
-sebiji tomato
-rempah 4 sekawan
-serbuk kurma Adabi (peket kecil)
-santan pekat (3 sudu besar)
-garam,gula,air

Seriously memang senang sangat2,zaman dulu-dulu kalau dengar orang masak lauk kurma macam hebat sangat je..tapi logik juge,dulu-dulu mak kite guna santan pun pior dari kelapa,parut & perah.Zaman sekarang mane nak jumpe anak dara parut kelapa sendiri.Orang sekarang semua beli yang dalam kotak,memang jimat tenaga,tapi rase berbeza.


Kat bawah ni,saye masak sayur taugeh..main hentam je.


Kalau jiwa kacau memang camnilah aku..asyik nak masak je...

No comments:

Post a Comment