Dari Anas bin Malik r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesiapa yang ingin supaya dimudahkan (Allah) rezekinya atau dipanjangkan (Allah) umurnya, maka hendaklah dia memperhubungkan silaturrahim (hubungan kasih sayang).”

Iklan

Sunday, July 24, 2011

Berbelanja secara sedikit melampau.

Semalam dan beberape hari sebelum semalam..saye membelanjakan duit secara sedikit melampau...malas nak fikir yang duit ni akan habis.Saya cume fikir 'takpe,esok duit aku dalam bank ni akan beranak lagi'..Seriously,saya dah 2 bulan tak shopping secara melampau...takdelah mahal mane pun,tapi mane yang saye teringin nak beli without tengok harga.

Saya sangat-sangat bersyukur lahir dalam family yang susah-sederhana..di mana saye tak biase belanje bende-bende merapu,membazir,or hentak-hentak kaki mintak duit kat mak sebab nak shopping.Itu sangat salah bagi saye..Kalau nak buat,SILA PAKAI DUIT SENDIRI.Itupun saya fikir banyak kali sebelum nak beli.

-Rabu..pergi Jusco, konon-konon nak cari hadiah farewell untuk member,nampak sandal iPanema,saya rembat dua,satu untuk saye,satu untuk kawan saye.
-Hari khamis pegi Jusco sekali lagi..nampak t-shirt Diesel labuh lagi panjang,maka saya rembat satu..
-Kemudian nampak ade 'pesta lingerie' kat tengah - tengah jusco, rembat satu Wacoal...
-Sabtu..pergi Jusco Bukit Indah..nampak kasut Camel..rembat satu.(sangat penting sebab kasut saye dah terkopak sebelum ni,sangat fobia...)
-Kemudian pergi Padini rembat satu seluar....



Total..saya abiskan 4 ratus dalam 3 hari..lepastu balik rumah,baring sambil pandang ke syiling,tangan letak di dahi (duit..oh..duit...).Tapi memang sangat puas sebab tengah waktu sale...i don't care anymore.Bile takde duit, memanglah saya 'bersusah-susah dahulu,bersenang-senang kemudian'..Bile dah ade duit, saya jadi 'bersenang-lenang selalu' sebagai reward untuk diri saya..Saya selalu beringat waktu saya susah dulu.Mak pun selalu remind saya,bile dah ade duit banyak,selalu beringat bile berbelanja.Jangan kedekut sedekah.

***Lepasni saya nak coba-coba beli handbag Fosil..Auuwwww....

No comments:

Post a Comment