Dari Anas bin Malik r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesiapa yang ingin supaya dimudahkan (Allah) rezekinya atau dipanjangkan (Allah) umurnya, maka hendaklah dia memperhubungkan silaturrahim (hubungan kasih sayang).”

Iklan

Tuesday, August 9, 2011

Langkah berjaga-jaga


Sejak peristiwa binatang eksotik masuk rumah,saya sangat berhati-hati bile masuk bilik air..Bimbang kalau-kalau ade binatang tu tetibe jatuh dari tingkap bilik air..kalau baby lipan tu kerap juge saya nampak.

Binatang yang buat hal kali ni takdelah eksotik mane pun..rupe macam cicak,saiz dua kali besar dari cicak,tangan & kaki macam katak,kulit menggerutu plus ade bintik-bintik hitam...ni menurut kata housemate saya.Saye tak berani tengok,cume berdiri atas sofa sebab geli sangat.Cume sempat tengok ekor dia je,itupun dah geli-geleman sampai nak nangis.

Housemate saya+kawan-kawan saya yang ade kat rumah tu,nampak je takut+geli,tapi yang kagumnye berani pulak pegi dekat-dekat amik gambar,dasyat sungguh mereka ni.Mula-mula kami fikir binatang tu cicak,or cicak liar ke...tapi sangat hairan bile simbah air,tak lari..sembur shieldtox pun statik je,bile tolak-tolak dengan batang paip,langsung tak bergerak.Seolah-olah memang melekat kat lantai bilik air tu.

Dengan keberanian yang ade,saya konon-konon nak mintak tolong jiran sebelah kanan ,hehe..diorang kan bujang.hahahhaa..gatal u.Nak mintak tolong jiran sebelah kiri malas plak sebab die kahwin dua..(oh,out of topik)...sudahnye dua-dua jiran saya macam takde kat rumah malam tu.

So..sekali lagi dengan keberanian yang ada,saya pun call ofismate suruh datang tolong halaukan binatang tu...(hek eleh,takat tu je keberanian saya..)...Kami halau binatang tu 30 minit-sejam,tak keluar-keluar juga..Si Amid datang dengan kawan dia,tolong halau 5 minit je dah settle..Sememangnye tenaga lelaki amat diperlukan ketika itu.

Selepas beberapa hari,saya tekad beli jaring sekat nyamuk tu....harga rm5/semeter



Konon semangat nak pasang kat tingkap bilik air ni..Baru panjat satu tingkap..dah mengah.Ada 2 tingkap je saya nak pasang jaring ni,selebihnye saya nak letak kat pintu grill,supaya kucing manje jiran sebelah tak masuk dalam rumah.Kalau masuk senyap duduk diam takpe.Ni masuk macam rumah sendiri,then cakar-cakar sofa baru i....pastu ajak main gigt-gigit kaki.Nasib baik saya tak takut kucing.Hopefully lepasni rumah saya takkan lagi jadi zoo reptilia,mamalia,kelawar,serangga dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment