Dari Anas bin Malik r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesiapa yang ingin supaya dimudahkan (Allah) rezekinya atau dipanjangkan (Allah) umurnya, maka hendaklah dia memperhubungkan silaturrahim (hubungan kasih sayang).”

Iklan

Saturday, February 18, 2012

Ubat tonsil untuk husband

Tiga hari after saya & husband nikah,saya ikut hubby balik klang untuk settlekan hal keje.Mase tu husband tak berape sihat,batuk sakit tekak & demam.So kami cepat-cepat ke klinik sebab tak nak demam melarat ke hari persandingan nanti.Saya teman hubby ke bilik doktor sebab nak dengar apa doktor cakap.Doktor said tonsil hubby bengkak,ade sedikit nanah.then doktor also said yang tonsil hubby terlampau besar.So saya tanye,camne boleh jadi terlampau besar?semulajadi or ade problem?.Doktor said mungkin tonsil hubby dah terlampau kerap bengkak,and menyebabkan bengkak tu dah tak surut.That's why hubby berdengkur kuat sebab tonsil yg besar tu block dia punya saluran pernafasan.Other than that,orang yang tidur berdengkur sebab tonsil bengkak akan tidur dalam keadaan mulut ternganga,so bila bangun pagi,tekak rasa sakit dan kering sebab dehydration.

Antibiotik antara ubat yang memang selalu digunakan untuk rawat tonsil bengkak.But untuk kes husband,doktor tak rasa tonsil tu akan kecut 100% dengan antibiotik,just help surutkan bengkak sikit-sikit je.Cara lain,doktor suggest kami jumpa pakat ENT (ear,nose,throat),and buat operation buang tonsil tu.Mula-mula agak terkejut juga dengan cadangan doktor sebab kami memang tak tahu betapa seriusnye keadaan tonsil husband.Kami hold dulu cadangan nak jumpa pakar ENT,dan sejak haritu saya rajin googling petua-petua untuk rawat tonsil bengkak.Macam-macam petua...antaranye

-makan aiskrim vanilla
-Pergi kedai sensei/tabib cina,cari ubat melon seed
-bancuh air susu + badam (almond) yg dihancurkan,minum before tidur.

So ketiga-tiga petua ni memang saya buat,but husband liat sikit kalau saya tak paksa.Lepas kenduri kahwin,saya ajak husband pergi kedai tabib,semangat nak cari ubat melon seed.




Sebelum kami beli,kami mintak uncle kedai tu counsel dulu.Dan yg paling penting check ubat tu samade ade pengesahan KKM or tak.Murah je harga dia,RM4.80..picit menghala ke tempat yang sakit.Hubby said,rasa dia pahit giler & sejukkkk.Dia agak fobia nak pakai ubat ni untuk kali kedua.So after sehari-dua,saya pujuk balik pakai ubat ni kalau nak cepat sembuh.Until today,dah 5 hari kami beli ubat ni,but husband baru spray 3 kali.Antibiotik dah habis,until now dengkur tak hilang lagi,but ade kurang sikit berbanding sebelum ni.Kalau boleh memang tak nak operation,kami cuba sedaya upaya cari rawatan alternatif.

5 comments:

  1. Salam..saya nak tanya..sekarang husband awak masih ada tonsil ke?ubat watermelon frost ni ok ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ubat ni ok..sbb penah sekali sy sakit tekak & nak stat batuk,sy cepat2 pakai ubat tu,then beberapa jam terus ok.tapi kes suami sy ni maybe ubat ni x berapa berkesan utk tonsil2 yg dah teruk/trlalu lame.now tonsil masih ade tp tade effect pape,cume problem dengkur.

      Delete
    2. ubat ni ok..sbb penah sekali sy sakit tekak & nak stat batuk,sy cepat2 pakai ubat tu,then beberapa jam terus ok.tapi kes suami sy ni maybe ubat ni x berapa berkesan utk tonsil2 yg dah teruk/trlalu lame.now tonsil masih ade tp tade effect pape,cume problem dengkur.

      Delete
  2. salam
    Saya pun ada masalah cam ur husband atau mungkin lebih teruk lagi termasuk suara berubah jadi serak & kadang2 tak kluar langsung.... Solutionnyr better u bwk husband jumpe pakar ENT. Yg saya suggest adalah Prof Dr. Abdullah Sani Mohamed, tingkat 7, Pusat Pakar UKM..

    ReplyDelete
  3. Thanks atas suggestion, sampai sekarang actually saya masih memikirkan rawatan untuk hilangkan dengkur.Tapi husband mengelak nak jumpe doktor.Hopefully dapatla pujuk.thanks banyak2

    ReplyDelete