Dari Anas bin Malik r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesiapa yang ingin supaya dimudahkan (Allah) rezekinya atau dipanjangkan (Allah) umurnya, maka hendaklah dia memperhubungkan silaturrahim (hubungan kasih sayang).”

Iklan

Thursday, January 30, 2014

Tempias chinese new year

Semester kali ni, saya ada mengajar beberapa students cina dalam kelas,ada local chinese and ada yang memang asal China and most of them communicate well with me. Compare to previous semester, kebanyakan student chinese dalam kelas saya macam tak menyerlah,malu-malu & sebagainya.Tapi most of them rajin dan menghormati lecturer. Itu yang saya suka. Boleh dikatakan student2 yang buat final year project bawah saya semuanya cina. So this semester saya ada batch students cina yang bagus. Walaupun semester yang lepas sebelum ni saya tak pernah mengajar diorang, but diorang layan lecturer lain sama baik. Takde smell fishy kasi hadiah nak bodek2 or anything. So sempena Chinese new year, ada beberapa orang students yang rajin bagi kad ucapan & makanan pada saya & juga lecturer lain.Dan saya percaya hadiah2 ni takde berbau bodek2 or rasuah. Just a gift.



Biskut ni saya dah rasmikan malam tadi,sedapp. .Confident nak makan sebab terang2 ada tanda halal.

Yang ini saya postpone makan dulu.Lupa nak tanya student tu apa ingredients dia sebab semua tulisan cina...tak faham..hoho.Nampak ada cebisan sticker Aeon, ni conform beli kat jusco. So harini bawak semula ke ofis just to confirm with the student. Oklah dia cakap ni original dari telur, takde ingredients something like pork,lard or alkohol. And dia pun aware kite ni muslim & tak makan binatang itu.Kalau was-was takyah usik langsung kan..


Harini juga dapat kad ucapan dan makanan dari student lain.Such a nice ucapan.



Orang bagi sesuatu, kita senyum, terima tanda hormat & say thank you.Terima kasih student ku.

No comments:

Post a Comment