Dari Anas bin Malik r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesiapa yang ingin supaya dimudahkan (Allah) rezekinya atau dipanjangkan (Allah) umurnya, maka hendaklah dia memperhubungkan silaturrahim (hubungan kasih sayang).”

Iklan

Tuesday, August 26, 2014

Tiga perkara besar


Assalammualaikum,

Harini mood nak berbicara soal future plan. Ada tiga 'perkara besar' dalam fikiran and kalau boleh nak fullfilled before umur 30 tahun. Ape pun ini just my short term planning.1st is baby, 2nd is Phd, and 3rd is having my own teaching module/book.

September dah hampir menjengah, Disember nanti genap naim 2 tahun. Bulan lepas my husband menyuarakan hasrat teringin nak anak kedua. Bila dengar tu saya diamkan aje.Before ni, saya memang tak nak fikir anak kedua. Ada juga lah terfikir nak tunggu 3-4 tahun baru beranak semula. Terbayang keperitan/kesusahan hidup semasa mengandung anak pertama dulu, ditambah lagi pada ketika itu thesis master tak siap lagi. Beban kewangan, kereta kena tarik, pinjam sana sini. Banyak menyusahkan orang sekeliling, mak abah, suami, adik beradik, supervisor & kawan2 di UTM. Lepas habis master, menganggur pula 6 bulan di rumah, seriously sangat desperate ketika itu sebab kita ada 2 gulung ijazah,hati pulak membuak-buak nak bekerja & nak membalas jasa dan menyenangkan hidup mak abah.Rasanya kalau masa diputar kembali, hanya trauma/fobia saja yang boleh saya katakan. Alhamdulillah, sepanjang mengandung saya kuat melalui semua ini.Ada hikmahnya.

Berkenaan dengan 2nd baby, sebulan yang lepas saya dukung seorang baby girl kepunyaan office mate..Rasanya sejak Naim dah pandai berjalan, saya belum pernah lagi dukung mana-mana newborn baby.Allahuakbar, macam ada kuasa magic, dukung baby girl terus rindu kan Naim sewaktu baby. So selang beberapa minggu lepas tu, ada beberapa kali saya jumpa & dukung the same baby girl.Masa tu lah saya terus teringin nak ada second baby. Actually not only me, some of my friends baru saja 4 bulan bersalin normal dah teringin nak mengandung lagi. Ada yang masih dalam confinement pun dah rindu nak mengandung lagi sebab tak puas bersalin czer without contraction. Now my feeling becomes stronger.Once naim turn 2-years nanti, i'll stop taking the pills. Mudah-mudahan, ada rezeki nya nanti.

His 1st day

Selain 2nd baby the other thing is PhD. Rasanya dah tak boleh lengah-lengah lagi nak sambung phd. Skim Mybrain only valid until 2015.So nak tak nak kena apply in 2015.Persoalannya is cabaran untuk membahagikan masa..Rasanya i will not quit or release my current job sebab susah mengenangkan nak cari kerja.Cuba bertahan di sini dulu, and kita cuba intai-intai peluang kat luar nanti.Dengan plan nak ada 2nd baby lagi, rasanya belum sesuai nak tinggalkan current work place Then sebenarnya kalau boleh and kalau ada rezeki lebih, saya tak nak menyusahkan emak jaga anak-anak saya, kalau mampu memang nak hire maid. Sebab kalau nak hantar ke rumah pengasuh, mesti abah tak kasi sebab dia nak cucu dia membesar depan mata. Kalau jadi sambung PhD, of course UTM is my 1st choice.. UKM and Uitm will be the 2nd and 3rd.Kita pilih yang dekat-dekat dulu. Kalau bab-bab tulis journal or paper, memang slow sikit.But now in my mind dah terfikir nak hasilkan teaching module sendiri.

About the teaching module, currently lebih kurang ada 6-7 subjects yang saya ajar, and constantly ada 3-4 subjects yang always repeated every semester; structure analysis and design (Diploma & Degree), element building construction (Foundation) , CAD and StaadPro (Degree). So for short term planning, saya nak concentrate buat teaching module untuk 3 subjects, guna pakai dalam kolej sendiri. Mana tau all these things will be improved, and 1 day boleh jadi sebuah buku, publish and jual di kedai-kedai luar.Woww..rasa macam kebaboom feeling dia.haha..

Okay, cukuplah borak sampai sini. Thanks pada yang sudi baca blog 'kecik' saya.Moga perancangan saya dipermudahkan Allah.

No comments:

Post a Comment